6 december 2017 om 00:00
iBOOD

Duux Luchtbevochtiging

Product expert aanwezig

Duux Luchtbevochtiging
Gezonde lucht voor ons allemaal!

Als de lucht in huis te vochtig of juist te droog is, dan kan dat consequenties voor onze gezondheid hebben. Afhankelijk van de situatie kun je dat verhelpen door regelmatig te luchten, wellicht een vochtvreter te gebruiken en ….

Het allerbelangrijkst: een luchtverbeteringsproduct van Duux in huis halen. Duux staat voor mooie en functionele producten die de luchtkwaliteit in huis verbeteren welke allemaal worden ontworpen en ontwikkeld in de lichtstad, Eindhoven. Dutch Design dus.

6 december 2017 om 00:27
W84 Gebruiker

Heb je een luchtreiniger én luchtbevochtiger nodig voor het beste resultaat, of hoe moet ik het zien? Ik moet zeggen dat ik in deze periodes, zeker met de verwarming aan best last van een geïrriteerde/verstopte neus heb en branderige ogen…

Beantwoorden

6 december 2017 om 01:07
Moderator Niek Moderator

Goedenacht W84,

De klachten die je beschrijft zullen voornamelijk veroorzaakt worden door een te lage luchtvochtigheid. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de verwarming. De luchtbevochtiger helpt daar prima bij. Wanneer je er ook een luchtreiniger bij doet krijg je naast een hogere luchtvochtigheid ook nog eens schonere lucht. :-)

Beantwoorden

6 december 2017 om 10:41
MrNoBrain Gebruiker

Twee vragen:

-Wat is het verschil tussen een Luchtbevochtiger en een koudwaterverdamper? Werken toch allebei op hetzelfde principe?

-Zit er ook een regeling op die tot een bepaalde luchtvochtigheid bevochtigd? Of gaan deze gewoon door tot een 99% luchtvochtigheid?

Beantwoorden

6 december 2017 om 10:56
Official Product Expert Duux-Expert Official Product Expert

Hi MrNoBrain,

- Een koudwaterverdamper is een type luchtbevochtiger. Het andere type luchtbevochtiger is een ultrasone luchtbevochtiger. Een koudwaterverdamper zuigt met een ventilator de lucht langs een natte filter. Zo verdampt het water op een natuurlijke manier en verspreidt het door de ruimte. Een ultrasone luchtbevochtiger werkt op basis van ultrasone geluidstrillingen die water omzetten in koele nevel.

- Een koudwaterverdamper is zelfregulerend en zorgt voor een constante luchtvochtigheid. Bij dit type luchtbevochtiger is dus geen kans op overbevochtiging. Een ultrasone luchtbevochtiger zorgt voor een snelle toename in luchtvochtigheid maar heeft geen regelaar.

In droge wintermaanden (20-40% relatieve luchtvochtigheid) is de kans op overbevochtiging overigens zeer klein.

Beantwoorden

6 december 2017 om 11:18
dimitriton Gebruiker

Wat maakt meer geluid, de ultrasone of de normale luchtbevochtiger?

Is het wenselijk om de luchtbevochtiger naast een luchtreiniger te zetten of juist ver vandaan? of juist niet gelijktijdig aanzetten?

Gr, Dimitri

Beantwoorden

6 december 2017 om 11:19
dimitriton Gebruiker

bij mijn eerste vraag ook graag de vergelijking met de Waterverdamper

Beantwoorden

6 december 2017 om 11:26

Hi Dimitriton,

Omdat een koudwaterverdamper (“normale luchtbevochtiger”) werkt met een ventilator produceert deze 3dB meer dan een ultrasone luchtbevochtiger (37 om 34). Dit geluidsniveau is vergelijkbaar met een stille bibliotheekruimte / gefluister op 5 meter afstand.

Je kunt een luchtbevochtiger en luchtreiniger prima in dezelfde ruimte gebruiken. Echter is het aan te raden om de luchtreiniger op enige afstand (enkele meters) van de luchtbevochtiger te plaatsen. De luchtreiniger kan namelijk ook de nevel van een luchtbevochtiger aanzuigen waardoor de luchtbevochtiger minder effect zal hebben.

Beantwoorden

6 december 2017 om 11:46
Kees2703 Gebruiker

Ik overweeg de Duux Solair smart luchtzuiveraar aan te schaffen. Voor wat betreft het onderhoud: hoe en hoe vaak moet het apparaat worden schoongemaakt? Bijv. vervanging van filters, kosten hiervan?

Beantwoorden

6 december 2017 om 12:06

Hi Kees2703,

Volgens de filterfabrikant uit Japan gaat de 2-in-1 HEPA+Actief koolstoffilter minimaal 4500 uur mee. Dit staat gelijk aan ongeveer 6 maanden gebruik. Afhankelijk van het gebruik en de luchtkwaliteit gaat de filter wellicht nog langer mee.

Aan de bovenkant van het apparaat zit een filtervervangingindicator die aangeeft wanneer de filter toe is aan vervanging:

De sensoren aan de achterzijde kunnen eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte stofzuigerborstel. De filters hebben een adviesprijs van €79,99 en zijn verkrijgbaar bij o.a. MediaMarkt en Bol.com.

Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag!

Beantwoorden

7 december 2017 om 08:52
Darkchief Gebruiker

Wow, dit lijkt wel op de goedkope printers moet ik eerlijk zeggen, waarbij de cartridges even duur of zelfs duurder zijn dan de apparaat zelf. Doe maar nie t:o

Beantwoorden

7 december 2017 om 09:22

Beste Darkchief,

Onze filters worden gemaakt door APOLLO® in Japan. Omdat filters een integraal onderdeel vormen van een luchtreiniger, hebben we gekozen voor de hoogste kwaliteit HEPA glasvezels en koolstofdeeltjes. Deze filters zijn dus niet te vergelijken met Chinees fabricaat.

Omdat de lucht in Nederland een stuk minder vervuild is dan in bv. China of India, zal de filter hier gemiddeld langer dan 6 maanden mee gaan.

Beantwoorden

7 december 2017 om 07:34
aki66 Gebruiker

Beste expert, zijn deze ook te gebruiken in een babykamer?

Beantwoorden

7 december 2017 om 09:28

Beste Aki66,

Jazeker! Alle producten zijn geschikt voor gebruik in kinderkamers. Qua formaat en capaciteit zou ik de Sphere luchtbevochtiger en/of Sphere luchtreiniger aanraden. In deze producten kan tevens aromatherapie gebruikt worden. Eucalyptus wordt vaak gebruikt bij verkoudheden en opent de luchtwegen waardoor baby’s en kinderen weer beter kunnen slapen. Het nachtlampje (apart bedienbaar) is voor veel kinderen ook prettig in het donker.

Beantwoorden

7 december 2017 om 12:40
twigge_s Gebruiker

Ik zit te kijken naar aanbevolen oppervlaktes: … onze vloer is 52m2. Red ik dat met deze bevochtigers?

Beantwoorden

7 december 2017 om 12:53

Beste Twigge_s,

Tag en Ovi zijn aanbevolen voor ruimtes tot 40m². Een ruimte van 10m² groter moet geen probleem zijn. Zorg er echter wel voor dat de luchtbevochtiger enigszins centraal in de ruimte wordt geplaatst.

Beantwoorden

7 december 2017 om 14:39
pzijlstra Gebruiker

Dus verdamper regelt zelf wanneer deze aan of uit moet om het gewenst resultaat te krijgen en bevochtigen niet?

Filters wellicht goede kwaliteit maar ook erg duur. Deze ook echt noodzakelijk voor gebruik bij bevochtigen?

Zoals ik het lees heeft verdamper het voordeel dat deze op water vullen na het zelf regelt maar dure filters noodzakelijk zijn. Bevochtigen moet je zelf aan of uitzetten en kan evt ook zonder filter werken?

Beantwoorden

7 december 2017 om 15:49
eva864 Gebruiker

Er zijn ook ultrasone bevochtigers die de luchtvochtigheid meten en die je kan instellen om een bepaald niveau aan te houden (en dus zelf in/uit te schakelen wanneer nodig). Misschien dat ze in deze sale niet worden aangeboden, maar ze bestaan wel. Maar zijn dan uiteraard ook weer duurder.

Beantwoorden

7 december 2017 om 17:48
pzijlstra Gebruiker

Ik wacht wel totdat hier weer eentje van medisana wordt aangeboden. Net even wat voordeliger en ook prima in het geven van vocht…….

Beantwoorden

7 december 2017 om 20:50

Hi Pzijlstra,

Klopt, de ventilator blaast lucht door de natte filter die door de lucht wordt opgenomen. Zodra de lucht “verzadigd” is zal deze geen vocht meer afgeven.

De filters voor Ovi zijn aanzienlijk goedkoper (€39,95) en gaan gemiddeld langer mee dan die van luchtreingers (+/- 9 maanden).

Bij alle koudwaterverdampers zijn filters noodzakelijk. Deze zijn onderdeel van het werkingsprincipe. Echter kun je door gebruik van mineraalwater de filter tot wel 2x langer mee laten gaan.

Een koudwaterverdamper is zelfregulerend, vereist minder onderhoud en in het geval van Ovi kan deze van boven worden bijgevuld met een gieter. Je hoeft dus niet telkens het reservoir te verwijderen en naar de kraan te lopen om water bij te vullen.

Beantwoorden

7 december 2017 om 20:53

Beste Eva864,

Bij Duux zijn wij geen voorstander van ingebouwde hygrostaten bij ultrasone luchtbevochtigers. Deze sensoren meten namelijk alleen de luchtvochtigheid rondom het apparaat, wat vanzelfsprekend hoger is dan aan de andere kant van de kamer. Daarom kan dit een vertekend beeld geven van de daadwerkelijk luchtvochtigheid in de ruimte.

Beantwoorden

8 december 2017 om 20:11
eva864 Gebruiker

Uiteraard, maar met wat testen kan je wel achterhalen welke luchtvochtigheid je moet instellen om in de hele ruimte het juiste niveau te krijgen. En het apparaat schakelt dan wel zelf in en uit naargelang de behoefte, wat een voordeel kan zijn.

Beantwoorden

7 december 2017 om 15:58
Laloux Gebruiker

Hou er rekening mee dat huisdieren gevoelig kunnen zijn aan de ultrasone trillingen.

Beantwoorden

7 december 2017 om 21:00

Goedenavond Laloux,

Dat klopt. Echter hebben dieren net als mensen baat bij een goede luchtvochtigheid. Ook varieert de gevoeligheid per huisdier. Voor mensen met huisdieren raden wij daarom koudwaterverdamper Ovi aan:

http://www.ibood.com/electronics-nl/nl/product-specs/31719/90817/duux-ovi-koudwaterverdamper.html

Beantwoorden

7 december 2017 om 17:50
Dropshot Gebruiker

Met de kortingscode kortingvtwonen2017 (20% korting) is, in ieder geval, de Duux Sphere luchtzuiveraar bij vtwonen goedkoper dan hier bij Ibood: https://www.vtwonen.nl/shop/wonen/klimaatbeheersing/luchtbevochtiger/duux-sphere-luchtzuiveraar-white-p202939.html 

Beantwoorden

7 december 2017 om 18:48
hohner Gebruiker

Welk model is de Duux Solair Lucht- reiniger met Filters?

Beantwoorden

7 december 2017 om 20:42

Beste Hohner,

Dat is model DXPU01. Bij dit model wordt standaard één HEPA+Actief koolstoffilter bijgeleverd.

Beantwoorden

8 december 2017 om 00:44
woonwagenwillem Gebruiker

Vraag 1 Ovi: “Echter kun je door gebruik van mineraalwater de filter tot wel 2x langer mee laten gaan”. Wat bedoelt u met mineraal water? Spa blauw, spa rood, gedemineraliseerd water of gedestilleerd water? Behalve in aanmerkelijke prijsverschillen bevatten deze onderscheiden waters andere elementen.

Vraag 2 Ovi: Kan het Venta hygienemiddel aan het water worden toegevoegd en zo ja in welke doseringen.

Vraag 3 Ovi: Zijn er andere dan Venta middelen bekend om aan het water toe te voegen i.v.m. anti-bacteriele en/of anti-kalkwerking? B.v. kunstgebittabletten enz.

Beantwoorden

8 december 2017 om 09:06

Beste Woonwagenwillem,

Vraag 1: Met mineraalwater bedoel ik gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Het gaat er om dat kalk, bacteriën en chemicaliën hier al uit het water gefilterd zijn en de vezels van de filter dus minder snel verstopt raken.

Vraag 2: Dat kan inderdaad worden toegevoegd. Voor gebruik en dosering kunt u de verpakking van de leverancier raadplegen.

Vraag 3: De filter is in principe bedoeld om kalk en bacteriën uit het water te verwijderen. Andere middelen zijn toegestaan mits deze zijn geschikt voor gebruik in koudwaterverdampers.

Beantwoorden

8 december 2017 om 07:51
Copylex Gebruiker

Ik gebruik zelf de Duux Sphere voor op mijn slaapkamer. Op zich een prima apparaat wat snel bevochtigd echter het geluidsniveau valt erg tegen. Ventilator zoemt behoorlijk maar m.n. het irritante druppel geluid is wat het ergste stoort. Ik zet het apparaat dus voor het slapen gaan af omdat het anders wat mij betreft niet te doen is. Had wat mij betreft dus echt beter gekund.

Beantwoorden

8 december 2017 om 09:21

Beste Copylex,

Het “druppel geluid” is inherent aan ultrasone luchtbevochtigers. Door de geluidstrillingen van het ultrasone membraan wordt het water ligt omhoog getrild waardoor dit geluid ontstaat. Het is echter alleen duidelijk hoorbaar wanneer je de luchtbevochtiger binnen een meter van je oor plaatst. Kinderen en baby’s vinden het geluid zelfs prettig om in slaap te komen.

Je kunt bij Sphere ook de interval modus gebruiken om het apparaat slechts om de 30 seconden te laten bevochtigen.

Beantwoorden

8 december 2017 om 17:48
Martijn89 Gebruiker

Hoi Duux,

Mooie aanbiedingen en gewoonweg een heel mooi design van jullie apparatuur, dat mag gezegd worden! Ik heb een vraag over de OVI, deze is zelfregulerend en daarmee is overbevochtiging niet echt een probleem. Een ingebouwde hygrostaat is als ik het goed begrijp te onbetrouwbaar, maar raden jullie dan aan een aparte stopcontact-hygrostaat aan te schaffen of kan ik de OVI probleemloos continu (24/7) aan laten staan en bijvullen wanneer hij daarom vraagt? Als ik hem met de hand aan en uit moet zetten bij thuiskomst zakt ’s nachts en tijdens werktijd de luchtvochtigheid naar bedroevende niveau’s terug helaas..

Groeten,

Martijn

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.